Матеріали для учнів


У  зв'язку з карантином на відвідування школи рекомендую учням 6 та 11 класів матеріали з історії для самостійного опрацювання 

Для учнів 11 класів 
Матеріали до Теми 5. Розпад Радянського Союзу й проголошення незалежності України (1985-1991 рр.)


  • Україна і процес перебудови (1985 – 1991 рр.) http://i100rik.com.ua/category/konspekti-prezentatsiyi/ 
  •  Опрацювати за підручником § 28-29 - Політичні реформи і зростання соціальної та національної активності українського суспільства наприкінці 80-х років. 
  • Повторити § 26-27
  • Опрацювати  § 30-31 - Здобуття Україною незалежності.
  • Вивчити дати, поняття, опрацювати документи параграфу.
  • Перевірити свої знання та уміння, виконавши завдання на с.235-236.
  •  Т е с т  для самоперевірки

     Україна і процес перебудов(1985-1991 pp.)



Завдання з вибором однієї правильної відповіді.

 1.     М. Горбачов був обраний генеральним секретарем ЦК КПРС у:

А  березні 1985 р.;   Б  квітні 1985 р.;   В  травні 1986 р.;  Г  вересні 1986 р.

2. Позначте, як називається удосконалення всіх сфер життя, здійснюване під керівництвом КПРС у другій половині 80-х рр.:

А  «відбудова»;     Б  «реконструкція»;    В  «переобладнання»;     Г  «перебудова».

3. Громадсько-політичні організації, що не були офіційно зареєстровані, мали назву:

А  легальні;       Б  неформальні;          В  ворожі;         Г  підпільні.

4.     Політика гласності у роки перебудови сприяла:

A) зростанню соціальної та національної активності українського суспільства

Б) запровадженню продажу товарів за картками споживача з купонами

B) проведенню перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР

Г) загостренню соціально-економічної кризи, стрімкому зростанню цін

5.     Яке явище економічного життя було притаманне розвитку економіки УРСР у період перебудови?

A) хронічний дефіцит, ажіотажний попит

Б) стрімке зростання сільськогосподарського виробництва

B) гіперінфляція, грошова реформа

Г) широка приватизація державних підприємств

6.     У чому полягала мета курсу на «перебудову», проголошеного новим керівництвом КПРС на чолі з М. Горбачовим?

A) у наданні незалежності республікам Радянського Союзу

Б) в установленні культу особи лідера КПРС М. Горбачова

B) в ліквідації КІ IPC і формуванні багатопартійної системи

Г) в удосконаленні всіх сфер життя радянського суспільства

7.     Проголошений М. Горбачовом курс «прискорення» мав на меті:

А  упровадження економічних методів управління ринкового типу на        підприємствах;

Б  реконструкцію  промисловості  та  підвищення  якості  виробленої продукції;

В  збільшення  обсягів  виробництвА  в  легкій  тА  харчовій  промисловості;

Г  підвищення  зарплат  працівникам  бюджетної  сфери,  збільшення пенсій.

8.     Яке твердження характеризує політику прискорення, проголошену у 1985 ?

A) визнання приватної власності

Б) перехід до ринкової економіки

B) відмова від директивного планування

Г) збільшення витрат на технічне переоснащення промисловості

9.     У якому році православна церква святкувала тисячоліття хрещення Русі, що поклало початок релігійному відродженню в УРСР та СРСР?

А) у 1980 р.        Б) у 1985 р.            В) у 1988 р.         Г) у 1990 р.

10.    Позначте, коли відбувся перший страйк шахтарів України:

А  травень 1989 р.;      Б  липень 1989 р.;       В  жовтень 1989 р.;       Г  березень 1990 р.

11.    Декларацію про державний суверенітет країни було проголошено в:

А  березні 1990 р.;      Б  травні 1990 р.;      В  червні 1990 р.;        Г  липні 1990 р.

12. 

12.     Хто із названих діячів був першим головою Народного Руху України?           
А  І. Гель;      Б  М. Горинь;      В  І. Драч;                  Г  С. Губенко.

13.         У 1988 р. лідером Української Гельсінської спілки було обрано:

А  Л. Лук’яненка;                  Б  І. Драча;          В  В. Чорновола;          Г  П. Павличка.

14.       Перший в Україні страйк організували:

А  вчителі;               Б  шахтарі;           В  лікарі;              Г  студенти.

15.      Першою формально задекларованою партією стала:

А  Демократична партія України;

Б  Українська християнсько-демократична партія;

В  Українська республіканська партія;

Г  Соціал-демократична партія України.

16.                     Значення гласності полягала в тому, що:

А  люди могли мислити по-новому, одержати об’єктивну інформацію, мати      власну думку;

Б  заборонялась будь-яка критика, інформація мала суб’єктивний характер;

В  на всі засоби масової інформації накладалася жорстка цензура;

Г  люди мислили старими догмами й стереотипами.

17.                     Співвіднесіть поняття з їхніми визначеннями.

А  Гласність          Б  суверенітет           В  лібералізація           Г  корупція

1.  забезпечення гарантованих Конституцією громадянських прав особи

2.  можливість отримання правдивої інформації

3.  підкуп державних і політичних діячів

4.  цілковита незалежність держави від інших   держав в її внутрішній зовнішній політиці

5.  перевищення видатків над доходами в рамках державного бюджету.

.                     Установіть відповідність між поняттями та визначеннями.

1. Інфляція        2. Гласність        3. Плюралізм        4. Лібералізація цін

A) Політичний курс керівництва КПРС у роки перебудови, спрямований на введення обмеженої, контрольованої свободи слова в країні в інтересах проведення політики М. Горбачова

Б) Злочинне використання державними чиновниками та іншими посадовими особами своїх формальних прав із метою особистого збагачення

B) Процес пом’якшення або скасування контролю держави за системою утворення цін

Г) Політична система, при якій відсутній диктат однієї ідеології, існує можливість дотримуватися, висловлювати та відстоювати різні політичні погляди

Д) Надмірне збільшення маси паперових грошей, що перебувають в обігу, порівняно з реальною пропозицією товарів і послуг

18.      Розташуйте в логічній послідовності процеси які відбувалися в період «перебудови»:

А  загострення економічної і соціальної кризи;

Б  формування багатопартійної системи;

В  піднесення робітничого руху;

Г  падіння авторитету Компартії України.

19.         Розташуйте в логічній послідовності етапи формування багатопартійної системи в Україні на початку 90-х рр.:

А  створення політичної партії УРП;

Б  вихід представників Демплатформи з КПУ й утворення ПДВУ;

В  прийняття  ВРУ постанови «Про порядок реєстрації громадянських об’єднань»;

Г  виникнення українських партій СДПУ, УНДП, УНП, ПЗУ.

20.        У якому з варіантів події розташовано в хронологічній послідовності ?

А Підписання Договору про утворення СНД в Біловезькій Пущі; катастрофа на Чорнобильській АЕС; установчий з’їзд Народного руху України за перебудову.

Б Катастрофа на Чорнобильській АЕС; установчий з’їзд Народного руху України за перебудову; підписання Договору про утворення СНД в Біловезькій Пущі.

В Установчий з’їзд Народного руху України за перебудову; катастрофа на Чорнобильській АЕС; підписання Договору про утворення СНД в Біловезькій Пущі.

Г Катастрофа на Чорнобильській АЕС; підписання Договору про утворення СНД в Біловезькій Пущі; установчий з’їзд Народного руху України за перебудову.

  •  Завдання з вибором трьох правильних відповідей

21.   Які події відбулися в 1985-1991 pp.?

1. Прийняття «Продовольчої програми»

2. Усунення В.Щербицького від влади

3. Відновлення діяльності Української Гельсінської групи (спілки)

4. Прийняття Закону про мови в УРСР

5. Схвалення нової Конституції УРСР

6. Реформи О. Косигіна

22.  Вкажіть основні причини перебудови:

1.падіння авторитету КПУ у народі

2.вивід радянських військ з Афганістану

3.антиалкогольна кампанія

4.діяльність Народного руху України за перебудову

5.відставання СРСР у соціально-економічному розвитку від західних держав

6.зростання соціальних суперечностей у радянському суспільстві

23.  Визначте посади, які обіймав М. Горбачов

1.Генеральний секретар ЦК КПРС

2.голова Ради Міністрів СРСР

3.Президент УРСР

4.Голова Президії Верховної Ради СРСР

5.перший секретар ЦК КПУ

6.Президент СРСР


_________________________________________________________________

Для учнів 6 класів


Тема : Велика грецька колонізація

 Продовж VІІІ–VІ ст. до н. е. відбувалася велика грецька колонізація
Серед основних причин колонізації можна виділити:
  • перенаселення Греції;
  • нестача землі;
  • пошук нових джерел сировини;
  • пошук ринків збуту своїх товарів;
  • внутрішня політична боротьба змушувала до імміграції тих, хто програв.

ВГЦвлзц2
На VIIІ—VI століття до н. е. припадає розквіт грецької колонізації у Середземномор’ї і Північному Причорномор’ї. Тільки вихідці з Мілета заснували 70 колоній на узбережжі Чорного моря.  Грецька колонізація здійснювалася за трьома основними напрямками: на захід, на пів ніч і північний схід, на південний схід. Перша грецька колонія на Сицилії Наксос була заснована близько 735 р. до н. е.; на південному узбережжі Чорного моря така колонія Синопа також була заснована у VIII ст. до н. є. Особливо широкого розмаху колонізація набула у VII ст. до н. є. Найактивнішу роль у колонізації узбережжя Чорного моря відігравали іонійські греки, перш за все вихідці з Мілету. На Західному узбережжі виникають мілетські колонії — Істрія, Аполлонія, Одессос і Томи; на північному — Ольвія (на правому березі р. Південний Буг), Тіра (на березі Дністровського лиману), Феодосія в Криму, Пантікапей на Керченському півострові.
Результати грецької колонізації вплинули перш за все на розширення грецьких торгових зв’язків далеко за межі власне грецького світу. Грецька торгівля набула за масштабами Стародавнього світу вже у VI ст. до н. є. міжнародний характер, а вироби грецького ремесла знаходили широкий збут і на західних, і на східних ринках. 
ВГЦвлзц3
На землях сучасної України:
  • Ольвия – Очаков; (VI ст. до н е)
  • Херсонес – Севастополь; (V ст. до н е)
  • Никополь – Никополь
  • Феодосия – Феодосия;
  • Керкенитида – Евпатория;
  • Неаполь Скифский – Симферополь;
  • Пантикопей – Керчь; (VI ст. до н е)
  • Истр – Белгород-Днестровский;
  • Каркинит – район Скадовска;
  • Мариуполь – Мариуполь
  • Мелитополь – Мелитополь
  • 480 р. до н е – Босфорське царство на чолі з  Пантікапеєм об’єднало понад 20 міст – монархія.
  • Феодосія -  «Божі дари"
  • Ялта – «берегова», «прибережна»
  • Боспор   (Керченська протока) – «коров’ячий брід»
Домашнє завдання: опрацювати параграф 29, карту на с.145. Підготувати розповідь про одну із грецьких колоній в Північному Причорномор`ї чи в Криму.


_______________________________________________________________________


Тема: Афінська та Спартанська держави
  • Д/З : самостійно опрацювати §  30

  • Усно розв'язати запропоновані в тексті параграфа завдання.   
  • Вивчити визначення понять: "драконівські закони", боргове рабство,демос, демократія, стратеги, ареопаг, архонти, остракізм, громадянин, спартіати, олігархія.
  • Знайти на карті на сторінці 123    Афіни та Спарту, описати їх географічне положення.
___________________________________________________

Тема: Практичне заняття. Побут та виховання спартанців  

  • Д/З: самостійно опрацювати  §31 
  • Виконайте усно завдання по ходу тексту параграфа.
  •   Спартанське виховання. Опрацюйте наведені уривки з праці давньогрецького письменника й історика Плутарха, послідовно відповідаючи на запитання:
1.Про що розповідається в наведеному джерелі?

2. Які особливості виховання хлопців і дівчат вас здивували?
3. Яке значення, на вашу думку, надавали спартанці вихованню дітей?

Із праці Плутарха «Життєпис Лікурга»
Батько не мав права розпоряджатися дитиною — він відносив немовля до старійшин. Вони оглядали дитину, і якщо знаходили її достатньо міцною, дозволяли виховувати… Якщо немовля було кволе і некрасиве, його кидали в прірву, вважаючи, що таке життя не потрібне ані дитині, ані державі.
…За трапезами бували й діти. Їх приводили туди, ніби до школи здорового глузду, де вони чули розмови про держави і справи, привчалися жартувати без кривляння. А спокійно переносити глузування вважалося однією з головних чеснот спартанця.
Старший за столом говорив кожному, хто входив: «Розмови за поріг не виходять».
Лікург наказав укріпляти і загартовувати дівчат у бігу, боротьбі, метанні диска і списа…
Читати й писати вони (хлопці) вчилися заради практичної користі, а інше їх виховання зводилось до того, щоб… бути витривалим у біді і перемагати в боротьбі. Тому з роками їх виховання ставало суворішим — їм наголо стригли волосся, привчали ходити босими і гратися разом, зазвичай без одежі.
Спартанці довіряли одне одному… 
  •  Вивчіть значення понять: Лакадемон,"Закони Лікурга, палестра, "лаконічна мова",хітон, гіматій, загони ефебів.
  • Знайти додаткову інформацію про життя, побут та виховання дітей у стародавній Спарті та вміни про це розповісти.


_________________________________________________________________________________


Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з історії 

При оцінюванні навчальних досягнень з історії враховується:
  • рівень оволодіння історичними знаннями; знання хронологічних меж періодів, найважливіших історичних подій і процесів; визначення характерних суттєвих рис історичних явищ і подій;
  • рівень умінь групування (класифікації) фактів за вказаною ознакою, розкриття причинно-наслідкових зв’язків між подіями;
  • рівень оволодіння практичними уміннями та навичками роботи з історичними джерелами; обґрунтування власного ставлення учня щодо історичної події, явища, діяча.

Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними нижче.
 
І. Початковий  рівень:


1 бал - Учень (учениця) називає одну-дві події, дати, історичні постаті чи історико-географічні об’єкти   

2 бали - Учень (учениця) називає декілька подій, дат, історичних постатей або історико-географічних об’єктів; вибирає правильний варіант відповіді на рівні «так - ні»; має загальне уявлення про лічбу часу в історії   

3 бали - Учень (учениця) двома-трьома простими реченнями розповісти про історичну подію чи постать; впізнати її за описом; співвіднести рік зі століттям, століття - з тисячоліттям; має загальне уявлення про історичну карту  
  
ІІ. Середній рівень:

4 бали - Учень (учениця) репродуктивно відтворює невелику частину навчального матеріалу теми, пояснюючи історичні терміни, подані у тексті підручника, називаючи одну-дві основні дати; показуючи на карті історико-географічний об’єкт    

5 бали - Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний зміст навчальної теми, визначати окремі ознаки історичних понять, називати основні дати; показувати на історичній карті основні місця подій    

6 балів - Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний матеріал теми, давати стислу характеристику історичній постаті, встановлювати послідовність подій; користуватись за допомогою вчителя наочними та текстовими джерелами історичної інформації
   
ІІІ. Достатній рівень:

7 балів - Учень (учениця) послідовно і логічно відтворює навчальний матеріал теми, виявляє розуміння історичної термінології, характеризує події (причини, наслідки, значення), виокремлює деякі ознаки явищ та процесів; «читає» історичні карти з допомогою їх легенди; використовує історичні документи як джерело знань    

8 балів -  Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією, дає правильне визначення історичних понять, аналізує описані історичні факти, порівнює однорідні історичні явища, визначає причинно-наслідкові зв’язки між ними, встановлює синхронність подій у межах теми; дає словесний опис історичних об’єктів, використовуючи легенду карти    

9 балів - Учень (учениця) оперує навчальним матеріалом, узагальнює окремі факти і формулює нескладні висновки, обґрунтовуючи їх конкретними фактами; дає порівняльну характеристику історичних явищ, самостійно встановлює причинно-наслідкові зв’язки; синхронізує події у межах курсу, аналізує зміст історичної карти
   
ІV. Високий рівень:


10 балів - Учень (учениця) використовує набуті знання для вирішення нової навчальної проблеми; виявляє розуміння історичних процесів; робить аргументовані висновки, спираючись на широку джерельну базу; рецензує відповіді учнів; порівнює і систематизує дані історичних карт; синхронізує події вітчизняної та всесвітньої історії    

11 балів - Учень (учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно та аргументовано висловлювати власні судження, співвідносити історичні процеси з періодом на основі наукової періодизації історії    

12 балів - Учень (учениця) системно володіє навчальним матеріалом; самостійно характеризує історичні явища, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання; користується джерелами інформації, аналізує та узагальнює її  

________________________________________________________________________________


    Сучасні школярі - в основному мережеве покоління, для яких електронний спосіб отримання навчальної їнформації є досить звичним і зручним. Насьогодні електронне навчання (E-learning) вітається молоддю і користується успіхом серед учнів всьго світу. Адже використання високих технологій в освіті допомагають вдосконалити знання, вміння та навички, котрі сприяють самовдосконаленню та зростанню особистості. 

    Пропоную вам цікаві вправи з історії :  Інтерактивні вправи . Цей додаток для процесів навчання за допомогою інтерактивних модулів. Ознайомтесь, вам сподобається =).



_________________________________________________________________________________


Корисні інтернет-ресурси для учнів


Інститут історії Національної Академії наук України
Національна бібліотека України ім. І.І. Вернадського
Український інститут національної пам’яті
Сайт, присвячений історії Стародавнього світу (англомовний)
Історія Стародавнього Китаю (англомовний сайт)
Сім чудес світу
«Познаємо людину через її історію»  (енциклопедії, довідники, історичні  мапи)
Всесвітня історія в особах
Електронний підручник з історії стародавнього світу (Російська Федерація)
Історичні мапи
Історична інформація, мапи, цікаві факти
Історія Давнього Єгипту
Історія Давньої Греції
Історія Давнього Риму
Антична міфологія
Єдиний науково-освітній простір вчителів Російської Федерації
Я йду на урок історії (методичні розробки та рекомендації з викладання суспільних дисциплін) 
Матеріали з історії середньовічного міста
Проект «Бібліотека хрестоносця»
Он-лайн енциклопедія «Британіка»
Україномовна версія он-лайн енциклопедія «Вікіпедія»
Книги та підручники з історії України та всесвітньої історії
http://history.vn.ua
Матеріали з історії, історичні постаті, опорні конспекти, ЗНО...
NSTA (Британське наукове співтовариство вчителів) 
Історія українського козацтва
Музейний простір України
Російськомовний переклад офіційного сайту музею Лувр (Франція, Париж)
Офіційний сайт музею «Державний Ермітаж» (Російська Федерація)

_________________________________________________________________________________

http://ukrainetest.com.ua/iq/

IQ тест українською мовою


Онлайн IQ тест складається з 39 запитань. Максимальна кількість балів, яку можна набрати правильно виконавши всі завдання IQ тесту – 145.


http://www.treningmozga.com/index.html   

сайт "Тренинг мозга - онлайн" 
                                                       (Російськомовний сайт)

Тут ви знайдете тренінги для розвитку пам` яті, логічні задачі, завдання на кмітливість, найкращі тести на IQ !!!

Бажаю успіхів! :)
_________________________________________________________________________________

Немає коментарів:

Дописати коментар